"מורה נבוכים" לפתיחת עסק חדש

Business people in futuristic business environment

אני זוכר היטב את החששות וההתלבטויות שלי עצמי כשרציתי לפתוח עסק בפעם הראשונה. אפשר להגיד אפילו פחדים. היה לי חשוב שיהיה לי ליווי מקצועי תומך שיעזור לי וייפשט עבורי את הדברים שאני צריך לדעת ולעשות בשלבים הראשונים. 

לכן אני מאוד מודע כיום להרגשה של עצמאי טרי שמגשש את דרכו בעולם החדש, ואני משתדל להוות עבורו עץ תומך שילווה את העסק מימיו הראשונים בבטחה ובמקצועיות.

במדריך זה אביא הסבר על אופן פתיחת העסק ברשויות המס ועל ההבדלים בין האפשרויות השונות העומדות בפני העסק החדש. 

חשוב להבדיל בין 3 גופים מרכזיים מולם יש להתנהל – מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

אתייחס לכל אחד מהם בנפרד.

מע"מ

מע"מ – עוסק מורשה או עוסק פטור?

ובכן, מיד אסביר מה זה כל דבר, אבל קודם כל, ההחלטה תלויה בעיקר בשני דברים: 

  1. מה הוא המקצוע או סוג העיסוק שלך. בראש ובראשונה, יש רשימה של מקצועות, שמחייבים עפ"י חוק את מי שעוסק בהם כעצמאי, להיות "עוסק מורשה". 
  2. מה הוא ההיקף הצפוי של ההכנסה השנתית מן העסק. כיום (שנת 2025) ניתן להיות עוסק פטור אם הכנסתך השנתית אינה עולה על 120,000 ש"ח בשנה קלנדרית (ינואר-דצמבר).

אם עסקך אינו נמנה על בעלי המקצוע או נותני השירותים האמורים בסעיף 1, בידך ההחלטה האם לפתוח תיק עוסק מורשה, או להיות בסטטוס עוסק פטור. מובן, שניתן להחליט בתחילת הדרך להיות עוסק פטור, ובהמשך, על פי גודל ההכנסה, להפוך לעוסק מורשה.

מה זה בעצם עוסק פטור, ואיך זה עובד?

עוסק פטור, אינו פטור ממס הכנסה! אבל הוא כן פטור מלגבות מע"מ על המוצרים או השירותים שהוא מספק ללקוחותיו. במקביל, הוא אינו יכול לקבל בחזרה ("להזדכות") על מע"מ ההוצאות שלו (מע"מ תשומות). עוסק פטור מנפיק ללקוחותיו "קבלה" בלבד על כל הכנסה.

מה היתרונות של עוסק פטור? 

  1. הוא אינו גובה מלקוחותיו מע"מ, כך שהוא יכול לספק שירות זול יותר – רלוונטי בעיקר לעסקים שרוב הלקוחות שלהם הם אנשים פרטיים, שלא יכולים להזדכות על המע"מ שלהם. לעומת זאת, לקוחות שהם חברות / עסקים גדולים הם עצמם מתקזזים במע"מ, כך שהפטור ממע"מ אינו נותן להם יתרון.
  2. הוא אינו צריך לעסוק בבירוקרטיה הקשורה בתשלום חודשי או דו-חודשי למע"מ, ולכן עלות רואה חשבון לעוסק פטור זולה יותר מעלות לעוסק מורשה.

מה החסרונות של עוסק פטור? 

  1. כאמור הוא אינו יכול לקזז הוצאות של מע"מ ששילם לספקים שלו. לעסק עם הרבה הוצאות עסקיות שכוללות מע"מ, כנראה שלא כדאי להיות עוסק פטור.
  2. בבואו לתת שירות לחברות או עסקים גדולים, עובדת היותו "עוסק פטור" עלולה לפגוע תדמיתית. 

ומה זה "עוסק מורשה"? 

עוסק מורשה גובה מלקוחותיו מע"מ, ומנפק להם "חשבונית מס". אחת לחודש או חודשיים (תלוי בגובה ההכנסות) עליו לדווח למע"מ על הכנסותיו. בעת הדיווח, הוא מקזז את תשלומי המע"מ שהוא שילם לספקים שלו. 

מה היתרונות של "עוסק מורשה"? 

  1. היכולת לקזז את תשלומי המע"מ שהוא עצמו שילם על ההוצאות שלו בעסק.
  2. נחשב תדמיתית, לעסק "רציני" יותר. 

מה החסרונות של "עוסק מורשה"?

  1. ניהול החשבונות מורכב יותר, ודורש תשומות זמן רבות יותר.
  2. עוסק מורשה שרוב לקוחותיו פרטיים, נאלץ לתמחר גבוה יותר את מוצריו/שירותיו, מאחר ועל הלקוחות שלו לשלם מע"מ ואינם יכולים להזדכות עליו בעצמם.

מס הכנסה

בין אם העסק רשום כעוסק פטור או מורשה, זה לא משנה את העובדה שצריך לדווח אחת לשנה על ההכנסות גם למס הכנסה. כן, מע"מ ומס הכנסה אמנם יושבים באותו בניין אבל לכל אחד צריך לדווח בנפרד.

לאחר פתיחת התיק במע"מ נפתח גם תיק במס הכנסה. לאחר מכן, יתכן שתתבקשו לשלם מקדמות חודשיות/דו-חודשיות כאחוז מההכנסה. חשוב לדעת שהדו"ח השנתי למס הכנסה מוגש יחד עם הנתונים של בן/בת הזוג הנשוי, גם אם אינו עצמאי.

הדו"ח השנתי למס הכנסה כולל את כלל ההכנסות של שני בני הזוג, לרבות הכנסות אחרות כמו שכר דירה, רווחים משוק ההון, ועוד. כמו כן, הדוח כולל התייחסות לזיכויים והטבות מס שניתן לקבל, למשל זיכוי מס על תשלומים לביטוחי חיים, תרומות, הפקדות לפנסיה ועוד.

חשוב להגיש את הדו"ח השנתי על פי החוקים והתקנות, ועוד יותר חשוב להכליל בדו"ח את כלל הטבות המס המגיעות לכם, כי אני מבטיח לכם שאף אחד במס הכנסה לא יעשה זאת בשבילכם בהתנדבות.

שימו לב שמדרגות מס הכנסה ונקודות הזיכוי ליחיד, זהות בין אם אתם עצמאיים או שכירים. אבל אם אתם שכירים במקביל להיותכם עצמאיים, מדרגות המס כעצמאי מתחילות מנקודה גבוהה יותר, ולכן ההכנסה נטו לאחר מס כעצמאי, נמוכה יותר לעומת עצמאי שאינו שכיר במקביל.

מושג חדש – "עסק זעיר"

בשנת 2024 הושקה רפורמה חדשה – עסק זעיר – שנועדה לפשט את הבירוקרטיה לעסקים שאינם עוברים את המחזור של עוסק פטור (120,000 ש"ח נכון לשנת 2025).

חשוב לציין שגם עוסק מורשה מבחינת מע"מ, יכול להיות מוגדר "עסק זעיר" מבחינת מס הכנסה.

עסק זעיר יכול להיות פטור מהגשת דו"ח שנתי ותשלום מקדמות, ואף לעיתים יתכן פטור מהגשת הצהרת הון.

עסק זעיר יכול להכיר באופן אוטומטי בניכוי הוצאות של 30% מההכנסות שלו, ללא צורך בהגשת דו"ח רווח והפסד.

כמובן שהמטרה היא התנהלות עצמאית של העסק, ודיווח מקוון ופשוט על ההכנסות תוך תשלום המס המתבקש, בסוף כל שנת מס.

לא לכל העסקים זה יכול להתאים ויש לבחון את הנושא באופן ספציפי לכל עסק.

למשל, עסק שההוצאות שלו גבוהות יותר מ-30% מההכנסות. לפעמים גם לא כל כך כדאי לדווח על רווח קטן מידי, כי זה משליך על היכולת לקבל מימון והלוואות, לרבות משכנתא, כאשר הבנק מבקש שהעצמאי יציג לו את ההכנסה המדווחת שלו. כמו כן, זה יכול להשפיע על קבלת דמי לידה / תגמולי מילואים נמוכים וכו'.

צריך לזכור שלרוב האוכלוסייה, המשתכרת עד כ- 60,000 ש"ח בשנה, אין בכלל תשלום מס. והסף הזה גדל ככל שישנן יותר נקודות זיכוי, למשל אם את אישה, או למשפחה מרובת ילדים, וסיבות נוספות, בדיוק כמו נקודות הזיכוי שניתנות לשכירים.

ביטוח לאומי

הגוף השלישי שיש לדווח לו על פתיחת העסק הוא ביטוח לאומי. כל אזרח ישראלי חייב בתשלום ביטוח לאומי, בין אם הוא עובד או לא, עצמאי או שכיר. ישנם פטורים והנחות, לדוגמה למקבלי קצבאות נכות, ועוד, אך לא אכנס לכך במאמר זה.

ביטוח לאומי הוא למעשה ביטוח על ההכנסות. ביטוח לאומי משלם לנו דמי לידה, מילואים, פיצוי על תאונות עבודה ועוד.

לכן, חשוב שההכנסה המדווחת לביטוח לאומי כעצמאי, תהלום את גובה ההכנסה בפועל, על מנת שנהיה מבוטחים על הסכום הנכון. זאת, כדי להבטיח  במקרה שעברנו חס וחלילה תאונת עבודה, נקבל פיצוי בהתאם להכנסה שדווחה. כמו כן, כדאי לדווח על גובה הכנסה נכון, כי אם לא, בכל מקרה נצטרך להשלים את התשלום הנדרש לביטוח לאומי לאחר הגשת הדוח השנתי למס הכנסה.

ביטוח לאומי מושך את הנתונים על ההכנסות שלנו ישירות ממס הכנסה לאחר הגשת הדוח השנתי.

אבל, עוד טרם הגשת הדו"ח, במהלך השנה, האחריות שלנו כעצמאיים היא לדווח את ההכנסה החודשית העדכנית ביותר הידועה לנו. ניתן לעדכן את גובה ההכנסה המדווחת בכל רבעון מחדש.

בביטוח לאומי ניתן להיות מוגדרים כ"עצמאי שאינו עונה להגדרה". הגדרה זו, רלוונטית רק למי שהוא שכיר במקביל והכנסותיו כעצמאי נמוכות מאוד. כך ניתן לחסוך בדמי הביטוח הלאומי החודשיים. אבל חשוב מאוד להבין שבמקרה כזה – אינכם מבוטחים למקרה תאונת עבודה, לא תקבלו דמי לידה ותגמולי מילואים על ההכנסות כעצמאיים.

להגדרה זו שיקולים רבים ובעלי השלכות קריטיות, ומומלץ מאוד להתייעץ עם רואה החשבון בנושא זה.

בחרתי במדריך זה את הנקודות החשובות ביותר שניתן להסבירן בפשטות, על מנת שתתחילו עם קצת יותר הבנה בדרך הראשונית של העסק החדש.

ישנם עוד שיקולים רבים ופעולות שיש לבצע בעת פתיחת העסק ואני מאוד ממליץ להתייעץ עם גורמים מקצועיים בשלבים הראשונים, אך גם בהמשך.

במסגרת השירות שאני נותן, אני מעניק לעסק חדש פגישה מלאה ומקיפה שתכלול את כל ההנחיות הנדרשות ממנו בפתיחת העסק.

מעריך את פנייתך.
מבטיח לחזור בהקדם, ערן

לוגו ערן כהן רו"ח